De Ploeg is sinds de jaren vijftig bij het Nederlandse publiek bekend als textielfabriek en leverancier van gordijn- en meubelstoffen. Begin jaren zestig werd De Ploeg een van de belangrijkste ontwerpers van het concept ‘Goed Wonen’. Dit idee leidde tot samenwerkingen met architecten, gordijnspecialisten en meubelmerken (Gelderland, Leolux, Vitra, Cor, Artifort, Gispen, Pastoe, enz.).
Als toonaangevend internationaal merk staat De Ploeg voor traditionele hoogwaardige gordijnstoffen en meubelstoffen uit eigen productie. De collectie geweven en bedrukte stoffen is volledig op elkaar afgestemd. De rijke traditie van het merk gaat bewust over in een geheel eigen en vernieuwende visie op het leven in zowel de consumenten- als de projectmarkt. Aan de ene kant geeft de focus van het merk op materialen, kleuren en design een sensueel accent aan hedendaagse interieurs. Aan de andere kant wordt deze tactiele en functionele creativiteit duidelijk gecombineerd. Naast deze belangrijke criteria zoals toepasbaarheid en kwaliteit, legt De Ploeg in zijn marktbenadering ook duidelijk de nadruk op het service-element.
De Ploeg ontwerpers denken en werken volgens originele principes. Zij ontwikkelen stoffen in de geest van het moderne leven. Ze voldoen op innovatieve wijze aan de hedendaagse behoefte aan veiligheid, innovatie en comfort. Het ontwerpen van stoffen voor mensen, met de nadruk op functionaliteit, innovatie, tactiliteit en textiel als zelf expressie vormen de basis voor hun werk.